EMG
အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီး၏ တစ္ဖက္တစ္ခ်က္စီတြင္ အျဖဴအစိမ္းတူညီ၀တ္စံုကိုယ္စီျဖင့္ လူငယ္ေလးမ်ား၊ ကေလးငယ္မ်ား ဟိုတစ္စုသည္တစ္စု ခပ္သြက္သြက္ေလွ်ာက္လွမ္းလ်က္ ရွိၾကသည္။ သူတို႔ပုခံုးကိုယ္စီတြင္ လြယ္အိတ္မ်ားခ်ိတ္လြယ္လ်က္။ သူတို႔လက္ကိုယ္စီမွာ ထမင္းခ်ဳိင့္ေလးမ်ားက ဆြဲထားလ်က္။ ေဆာင္းနံနက္ခင္း၏ ဆီးႏွင္းမ်ားၾကားတြင္သာ မဟုတ္၊ ၀သႏၲနံနက္ခင္း၏ မိုးစက္မိုးေပါက္မ်ားၾကားတြင္လည္း သူတို႔ေျခလွမ္းမ်ားက စည္းခ်က္မွန္ခဲ့ၾကသည္သာ။ ထိုေျခလွမ္းမ်ား၏ လားရာနရီမွာေတာ့ သူတို႔ေနထိုင္ႀကီးျပင္းရာ ေက်းရြာမ်ားမွသည္ အျခားေက်းရြာတစ္ရြာ သို႔မဟုတ္ ၿမိဳ႕စြန္ရပ္ကြက္တစ္ခုခုရွိ ပညာ့ေဂဟာ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားဆီသို႔သာ ျဖစ္ပါသည္။
"ေက်ာင္းကိုမနက္ ၉ နာရီမတ္တင္း ေရာက္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ မနက္ ၆ နာရီ ထရတယ္။ ေက်ာင္းကို သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔အတူ ရြာကေန လမ္းေလွ်ာက္သြားရတယ္။ ညေနေက်ာင္းက ၃ နာရီခြဲ ဆင္းရင္ ရြာကို ၄ နာရီခြဲေလာက္ ေရာက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းဖြင့္ရက္ေန႔တိုင္း ဒီလိုေက်ာင္းတက္ရတာ ပင္ပန္းေပမယ့္ တစ္ေန႔မွာ ဆယ္တန္းေအာင္ အလုပ္ရရင္ ေတာလုပ္ေတာကိုင္ဘ၀ကေန လြတ္ေျမာက္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ထားခဲ့ေတာ့ ေက်ာင္းတက္ရတာကို ေပ်ာ္တယ္"။
ေခ်ာက္ၿမိဳ႕နယ္ရွိ ေဂြးခ်ဳိ အ. ထ.က ေက်ာင္းသို႔ ႏွစ္မုိင္ခန္႔ေ၀းကြာေသာ ဥယ်ာဥ္ရြာမွ ငါးတန္းမွရွစ္တန္းအထိ ေျခလ်င္ျဖင့္ ေက်ာင္းတက္ခဲ့သူ မအိျဖဴစင္က ေျပာျပတာျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ သူသည္ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေက်ာင္းသူျဖစ္ေနၿပီ။ ၿမိဳ႕တြင္ ေဘာ္ဒါေနကာ ေက်ာင္းတက္ေနၿပီ။ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္စခဲ့ရေသာ ပညာခရီးသည္ ယခုေတာ့ ဆယ္တန္းေအာင္ရမည္ဆိုသည့္ အိပ္မက္ဆီ နီးကပ္ေနခဲ့ၿပီ။
သည္လိုပညာရွာမွီးေရးအတြက္ ခရီးေ၀းကို ေျခလ်င္ႏွင္ရေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို မေကြးမွ နတ္ေမာက္သို႔သြားရာလမ္း၊ မေကြးမွ ေရနံေခ်ာင္း-ေခ်ာက္သို႔ သြားရာလမ္းႏွင့္ မေကြးမွ မင္းဘူးသြားရာလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေက်ာင္းဖြင့္ရာသီ၏ ေက်ာင္းတက္ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တိုင္း ေတြ႕ရေလ့ရွိပါသည္။ ထိုေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ရတိုင္း 'လူျဖစ္ေတာ့လည္း လူခ်င္းမတူ၊ နတ္ျဖစ္ေတာ့လည္း နတ္ခ်င္းမတူ' ဟူေသာစကားကို ၾကားေယာင္လာမိသည္။ ကမၻာေပၚရွိ ႏိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္း ဒိုးယိုေပါက္ ကူးလူးဆက္ဆံေနေသာ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္၊ ပညာသည္သာ အခရာဟူ၍ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမ်ားသို႔ ပညာရွာသြားသူေတြ သြားေနၾကသည့္ ပညာေခတ္၊ အင္တာနက္အြန္လိုင္းမွတစ္ဆင့္ စာေမးပြဲေျဖဆိုေနၾကေသာ နည္းပညာေခတ္ႀကီးတြင္ ႏွစ္မိုင္၊ သံုးမိုင္ကြာေ၀းေသာ ခရီးမ်ားကို ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ လမ္းေလွ်ာက္၍ ပညာဆည္းပူးၾကရေသာ ထိုေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားမွာ ဆက္သြယ္မႈဧရိယာျပင္ပ ေရာက္ေနၾကသူမ်ားပမာ။
မေကြး-နတ္ေမာက္ ကားလမ္းေပၚရွိ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတည္ရွိေသာ ၾကာကန္ေက်းရြာႏွင့္ ေညာင္ကန္ေက်းရြာမ်ားသို႔ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားမွ အစသံုးမိုင္ေက်ာ္ခန္႔ကြာေ၀းေသာ ေက်းရြာမ်ားကပင္ ေက်ာင္းလာတက္ၾကသူမ်ား ရွိသည္။ မင္းဘူးၿမိဳ႕ အထက (၂) သို႔ မင္းလွ-မင္းဘူး လမ္းဆံုအနီး ကြၽဲသိုးေျမႇာင္ေက်းရြာ အပါအ၀င္ မေကြး-မင္းလွ ကားလမ္းေပၚမွ ေက်းရြာမ်ားကပင္ လာေရာက္၍ ေက်ာင္းတက္ၾကရသည္။ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အထက (၂)၊ အထက (၃) ေက်ာင္းမ်ားမွာ ၿမိဳ႕အ၀င္အထြက္ ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ေက်းရြာမ်ားမွ ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ ေက်ာင္းတက္သူမ်ား ရွိၾကသည္။ ေက်းရြာအားလံုးနီးပါးတြင္ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား တည္ရွိၾကေသာ္လည္း အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ား မရိွေသးျခင္းက ထိုကဲ့သို႔ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ရသူမ်ား၏ သေႏၶတည္ရာအခ်က္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
"ရြာကေနေက်ာင္းကို ႏွစ္မိုင္ေလာက္လမ္းေလွ်ာက္ရတယ္။ မနက္ ၇ နာရီေလာက္ ထလာရတယ္။ ညေနေက်ာင္းဆင္းေတာ့ ညေန ၅ နာရီေက်ာ္ေလာက္ ျပန္ေရာက္ပါတယ္။ အခက္အခဲရွိတာကေတာ့ မုိးသိပ္ရြာတဲ့ေန႔၊ ေနျပင္းတဲ့ေန႔မ်ဳိးပဲ။ မုိးသိပ္မ်ားတဲ့ေန႔မ်ဳိးဆို ျပန္ဖို႔ေတာင္ခက္တယ္"။
ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အ.လ.က (၄) သို႔ နတ္ကန္ဦးရြာမွ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ခဲ့ရသူ ေမာင္ေ၀ဇင္ဦးက ေျပာျပခဲ့သည္။
မည္သည့္အရပ္ေဒသတြင္ သေႏၶတည္၍ မည္ကဲ့သို႔အ၀န္းအ၀ိုင္းတြင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ပါေစ ပညာဟူသည္ ျမတ္ေရႊအိုးဟူေသာစကားကို ရင္၀ယ္ပိုက္ကာ ပညာရွာၾကေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားက ဇြဲလံု႔လအျပည့္ပင္။ ထို႔အတူ ေတာင္သူယာလုပ္၍ ဘ၀ရပ္တည္ၾကရေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားအား မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ေက်ာင္းထားေပးေနေသာ မိဘမ်ား၏ ေစတနာမွာလည္း ေလးစားစဖြယ္။ နံနက္ ၉ နာရီ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္မီရန္ ႏွစ္မိုင္ေက်ာ္ခန္႔ေ၀းေသာခရီးကို ေျခလ်င္ေလွ်ာက္ရမည့္ သားသမီးမ်ား၏ နံနက္စာႏွင့္ ေန႔လယ္စာအတြက္ မိဘမ်ားက အေစာဆံုးထ၍ ျပင္ဆင္ေပးၾကရပါလိမ္႔မည္။ ယခုလို ေဆာင္းတြင္းအခ်ိန္ဆိုလွ်င္ ညေနေလးနာရီ ေက်ာင္းဆင္း၍ မိမိရပ္ရြာသို႔ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ား ျပန္ေရာက္ခ်ိန္မွာ ေနမင္းႀကီးလည္းကြယ္ေနခ်ိန္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ နံနက္အေစာႀကီးထ လမ္းေလွ်ာက္၍ ညေနေန၀င္ခ်ိန္မွ အိမ္ျပန္ေရာက္လာေလ့ရွိေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ား၏ စာက်က္ခ်ိန္ႏွင့္ နားေနခ်ိန္ဆိုသည္မ်ားမွာ လမိုက္ညထဲမွ ၾကယ္တာရာမ်ားပမာ ျဖစ္ေနလိမ့္မည္ပင္။
ထိုသို႔ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ပညာရွာမွီးၾကရေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားက လမိုက္ညထဲမွ ၾကယ္တာရာမ်ားျဖစ္ပါသည္ ဆိုဦးေတာ့ တိမ္သလာကင္းစင္ခ်ိန္တြင္ လင္းလက္ႏိုင္ၾကပါလိမ့္ဦးမည္။ သူတို႔ကဲ့သို႔ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္၍ ပညာသင္လိုေသာ္လည္း အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းပညာကို ဆက္လက္သင္ယူရန္ မစြမ္းသာသည့္ ကေလးငယ္မ်ားကေတာ့ လမိုက္ညျဖစ္ေစ လျပည့္ညျဖစ္ေစ မလင္းလက္ႏိုင္ဘဲ ရွိေနၾကပါလိမ့္မည္။
ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္စုေက်ာ္ခန္႔က ေက်းရြာႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိသည့္ ၿမိဳ႕ေပၚရွိဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေနထိုင္၍ ေက်ာင္းတက္သူမ်ား အေတာ္မ်ားခဲ့ဖူးသည္။ ယခုႏွစ္ပိုင္းမ်ားတြင္ေတာ့ ၿမိဳ႕စြန္ရပ္ကြက္မ်ား၊ စာသင္ေက်ာင္းႏွင့္ နီးစပ္ရာေနရာမ်ားတြင္ ေဘာ္ဒါေဆာင္မ်ားရွိလာခဲ့ၿပီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစား ေနထိုင္၍ ပညာသင္ယူသူမ်ား အေတာ္နည္းပါးလာခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ႏွင့္ေ၀းလြန္းေသာ ေက်းရြာမ်ားမွ ပညာသင္ယူသူမ်ားသာ ထိုသို႔ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေနထုိင္ေလ့ရွိၾကၿပီး ၿမိဳ႕ႏွင့္အေတာ္အသင့္ေ၀းေသာ ေက်းရြာမ်ားမွ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကေတာ့ ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ ေက်ာင္းတက္ေလ့ရွိၾကသည္။ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ရသူမ်ားကို ခရီးသြားကားႏွင့္ ဆိုင္ကယ္မ်ားက လမ္းၾကံဳတင္သြားေလ့ ရွိၾကသည္။
အခ်ဳိ႕ေက်းရြာမ်ားမွ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဘြဲ႔ရၿပီးသူအခ်ဳိ႕ကမူ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးမ်ား လမ္းေလွ်ာက္ရျခင္းမွ ကင္းေ၀းေစရန္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အနီးတစ္၀ိုက္တြင္ ေနရာရွာ၍ ပညာဒါနျပဳ သင္ၾကားေပးေနၾကသည္လည္း ရွိပါသည္။ ေရနံေခ်ာင္း-ေခ်ာက္-ေက်ာက္ပန္းေတာင္း လမ္းဆံုေဂြးခ်ဳိေက်းရြာမွ မိတ္ေဆြကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ကေတာ့ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားရွိ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေငြေၾကးတစ္၀က္၊ ပရဟိတတစ္၀က္ျဖင့္ ေဘာ္ဒါဖြင့္ထားသည္။ သူႏွင့္သူ႔ဇနီးတို႔မွာ ေဂြးခ်ဳိေက်းရြာရွိ သူတို႔အိမ္၀ိုင္းထဲတြင္ ေက်ာင္းသားေဆာင္၊ ေက်ာင္းသူေဆာင္ခြဲ၍ ထန္းရြက္မိုးထရံကာအေဆာက္အအုံမ်ား ေဆာက္ထားၿပီး ေက်းရြာအေခၚ တင္းကုတ္ႀကီးတစ္ခုကို စာသင္ေဆာင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားမွ န၀မတန္းႏွင့္ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအား ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္မွသာ လခသတ္မွတ္၍ ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္သူမ်ားအား သူတို႔ထမင္းသူတို႔စားေစၿပီး ပညာအခမဲ့ သင္ၾကားေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
သူကဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္ပိုင္း အစိုးရအလုပ္လည္း မလုပ္ခ်င္၊ စာသင္တာလည္း၀ါသနာပါ၍ သူ႔မိသားစုဘ၀ စားေလာက္႐ုံရလွ်င္ ကုသိုလ္လည္းရ ၀မ္းလည္း၀သေဘာမ်ဳိးျဖင့္ ထိုကဲ့သို႔ ေဘာ္ဒါေဆာင္ဖြင့္ခဲ့ျခင္းပင္။ အခ်ဳိ႕မိဘမ်ားကေတာ့ ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဆန္၊ ဆီ၊ ေျပာင္း စသည့္ ရာသီေပၚသီးႏွံမ်ား လာေရာက္ေပးေလ့ရွိေၾကာင္း သူကရွင္းျပသည္။ ညေနေစာင္း၍ ေက်ာင္းဆင္းေသာအခါ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အျဖဴအစိမ္းကိုပင္ မလဲေသးဘဲ ထမင္းအိုးေလးမ်ားကိုယ္စီျဖင့္ ထမင္းခ်က္ၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။
ထမင္းကို ခ်က္ေပးလိုက္ၿပီးေရာဗ်ာ၊ သူတို႔မွာ ေက်ာင္းကျပန္ေရာက္ခါစ ရွိေသးတယ္ဟု သူ႔အားေျပာမိခဲ့သည္။ "သူတို႔အားလံုးကို ထမင္းစုခ်က္ေပးရတာ ဘာပင္ပန္းတာမွတ္လို႔ဗ်ာ။ အမ်ားစာကို အလွည့္က်နဲ႔ အခ်က္ခိုင္းလည္းရတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အိမ္ေတြကပို႔တဲ့ ဆန္ေတြက မတူဘူးေလဗ်ာ။ တခ်ဳိ႕ဆို ဆန္ေတာင္မဟုတ္ဘူး၊ ဆန္ကြဲကိုပဲ ပို႔ႏိုင္တဲ့မိဘေတြ ရွိတယ္။ ခင္ဗ်ားသိသာေအာင္ေျပာရရင္ ဆန္ကြဲကိုေတာင္ တစ္ပတ္တစ္ခါပို႔ႏိုင္တာ မဟုတ္ဘူး၊ သံုးရက္တစ္ခါ၊ ေလးရက္တစ္ခါ ပို႔ရသူေတြရွိၿပီး ဆန္ကြဲမွာမွ သံုးမ်ဳိးေလာက္ ရွိေသးတယ္" ဟု သူက ေျပာျပသည္။
ထိုစကားကိုၾကားလွ်င္ေတာ့ မေကြးမွေဂြးခ်ဳိအထိ မိုင္ငါးဆယ္ခရီးကို
ဆိုင္ကယ္စီးခဲ့ရေသာ အေမာထက္ ထုထည္ပိုႀကီးမားသည့္အေမာကုိ ခံစားခဲ့ရသည္။
မိမိေရွ႕တည့္တည့္မွ ထမင္းခ်က္ေနေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို
ေငးၾကည့္ရင္း ခရီးသြားတိုင္းလမ္းမွာ ျမင္ေတြ႕ရေလ့ရွိေသာ
ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ရသည့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားကုိ
ျမင္ေယာင္ေနမိခဲ့သည္။
ထိုေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားအား ငယ္စဥ္က သတင္းစာပို႔ရင္း ပညာကိုေလ့လာသင္ယူခဲ့ရေသာ ေသာမတ္စ္အက္ဒီဆင္မွာ လွ်ပ္စစ္မီးသီးကို တီထြင္ႏိုင္သူ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနထုိင္ရာေက်းရြာမွ ေျခာက္မိုင္ေက်ာ္ကြာေ၀းေသာ ခရီးကိုေျခလ်င္ေလွ်ာက္၍ ပညာဆည္းပူးခဲ့ရၿပီး ညပိုင္းစာဖတ္သည့္အခါ ထင္းမီးဖိုအလင္းေရာင္ျဖင့္ ဖတ္ခဲ့ရေသာ္လည္း ေအဘရာဟင္လင္ကြန္းမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ ၁၆ ေယာက္ေျမာက္ သမၼတႀကီးျဖစ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ဒူးေအာက္ပိုင္းမွစ၍ ကာဗြန္ဖိုင္ဘာေျခတုႏွစ္ေခ်ာင္း တပ္ထားရေသာ္လည္း ေအာ္စကာပစ္တိုးရီးယက္စ္ဆိုသူမွာ ၿပိဳင္ျမင္းတစ္ေကာင္ႏွင့္ အေျပးၿပိဳင္ရာတြင္ အႏိုင္ရရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္းမ်ားကို ေျပာျပအားေပးခ်င္ေနခဲ့မိပါသည္။
"ကြၽန္ေတာ္နဲ႔အတူ ေက်ာင္းတက္ခဲ့တဲ့ သူငယ္ခ်င္းတခ်ဳိ႕ အထက္တန္းကုိမတက္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ ေတာင္သူဘ၀နဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ကို ႀကိဳးစားပညာသင္ေပးခဲ့တဲ့ မိဘေတြကို ပညာနဲ႔ေက်းဇူးဆပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနပါတယ္"။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ ေဆာင္းေနျခည္ေအာက္တြင္ ေရနံေခ်ာင္း အ.ထ.က (၂) မွ ေမာင္ေ၀ဇင္ဦးက ေျပာျပေနသည္။
ၿမိဳ႕ေပၚရွိေက်ာင္းမ်ားက ေက်ာင္းဆင္းၿပီ။ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးမ်ားသည္ သူတုိ႔ေက်းရြာေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ေက်ာင္းေတာ္ဆီလာခဲ့ၾကသည္။ ယခုေတာ့ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ပင္ ေနအိမ္ေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ ပင္ပန္းမႈသည္ သူတို႔၏ေျခလွမ္းေလးမ်ားကို ယိုင္နဲ႔ေစတာလည္း ရွိေကာင္းရွိမည္။ သို႔ေသာ္ ေျခလွမ္းမ်ား ေရွ႕ဆက္ေနဆဲ။ ေရွ႕တြင္ေတာ့ သူတုိ႔၏အနာဂတ္ အိပ္မက္ရွိေနေလသည္။
အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီး၏ တစ္ဖက္တစ္ခ်က္စီတြင္ အျဖဴအစိမ္းတူညီ၀တ္စံုကိုယ္စီျဖင့္ လူငယ္ေလးမ်ား၊ ကေလးငယ္မ်ား ဟိုတစ္စုသည္တစ္စု ခပ္သြက္သြက္ေလွ်ာက္လွမ္းလ်က္ ရွိၾကသည္။ သူတို႔ပုခံုးကိုယ္စီတြင္ လြယ္အိတ္မ်ားခ်ိတ္လြယ္လ်က္။ သူတို႔လက္ကိုယ္စီမွာ ထမင္းခ်ဳိင့္ေလးမ်ားက ဆြဲထားလ်က္။ ေဆာင္းနံနက္ခင္း၏ ဆီးႏွင္းမ်ားၾကားတြင္သာ မဟုတ္၊ ၀သႏၲနံနက္ခင္း၏ မိုးစက္မိုးေပါက္မ်ားၾကားတြင္လည္း သူတို႔ေျခလွမ္းမ်ားက စည္းခ်က္မွန္ခဲ့ၾကသည္သာ။ ထိုေျခလွမ္းမ်ား၏ လားရာနရီမွာေတာ့ သူတို႔ေနထိုင္ႀကီးျပင္းရာ ေက်းရြာမ်ားမွသည္ အျခားေက်းရြာတစ္ရြာ သို႔မဟုတ္ ၿမိဳ႕စြန္ရပ္ကြက္တစ္ခုခုရွိ ပညာ့ေဂဟာ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားဆီသို႔သာ ျဖစ္ပါသည္။
"ေက်ာင္းကိုမနက္ ၉ နာရီမတ္တင္း ေရာက္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ မနက္ ၆ နာရီ ထရတယ္။ ေက်ာင္းကို သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔အတူ ရြာကေန လမ္းေလွ်ာက္သြားရတယ္။ ညေနေက်ာင္းက ၃ နာရီခြဲ ဆင္းရင္ ရြာကို ၄ နာရီခြဲေလာက္ ေရာက္ပါတယ္။ ေက်ာင္းဖြင့္ရက္ေန႔တိုင္း ဒီလိုေက်ာင္းတက္ရတာ ပင္ပန္းေပမယ့္ တစ္ေန႔မွာ ဆယ္တန္းေအာင္ အလုပ္ရရင္ ေတာလုပ္ေတာကိုင္ဘ၀ကေန လြတ္ေျမာက္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ထားခဲ့ေတာ့ ေက်ာင္းတက္ရတာကို ေပ်ာ္တယ္"။
ေခ်ာက္ၿမိဳ႕နယ္ရွိ ေဂြးခ်ဳိ အ. ထ.က ေက်ာင္းသို႔ ႏွစ္မုိင္ခန္႔ေ၀းကြာေသာ ဥယ်ာဥ္ရြာမွ ငါးတန္းမွရွစ္တန္းအထိ ေျခလ်င္ျဖင့္ ေက်ာင္းတက္ခဲ့သူ မအိျဖဴစင္က ေျပာျပတာျဖစ္သည္။ ယခုေတာ့ သူသည္ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေက်ာင္းသူျဖစ္ေနၿပီ။ ၿမိဳ႕တြင္ ေဘာ္ဒါေနကာ ေက်ာင္းတက္ေနၿပီ။ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္စခဲ့ရေသာ ပညာခရီးသည္ ယခုေတာ့ ဆယ္တန္းေအာင္ရမည္ဆိုသည့္ အိပ္မက္ဆီ နီးကပ္ေနခဲ့ၿပီ။
သည္လိုပညာရွာမွီးေရးအတြက္ ခရီးေ၀းကို ေျခလ်င္ႏွင္ရေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို မေကြးမွ နတ္ေမာက္သို႔သြားရာလမ္း၊ မေကြးမွ ေရနံေခ်ာင္း-ေခ်ာက္သို႔ သြားရာလမ္းႏွင့္ မေကြးမွ မင္းဘူးသြားရာလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေက်ာင္းဖြင့္ရာသီ၏ ေက်ာင္းတက္ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တိုင္း ေတြ႕ရေလ့ရွိပါသည္။ ထိုေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ရတိုင္း 'လူျဖစ္ေတာ့လည္း လူခ်င္းမတူ၊ နတ္ျဖစ္ေတာ့လည္း နတ္ခ်င္းမတူ' ဟူေသာစကားကို ၾကားေယာင္လာမိသည္။ ကမၻာေပၚရွိ ႏိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္း ဒိုးယိုေပါက္ ကူးလူးဆက္ဆံေနေသာ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းေခတ္၊ ပညာသည္သာ အခရာဟူ၍ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမ်ားသို႔ ပညာရွာသြားသူေတြ သြားေနၾကသည့္ ပညာေခတ္၊ အင္တာနက္အြန္လိုင္းမွတစ္ဆင့္ စာေမးပြဲေျဖဆိုေနၾကေသာ နည္းပညာေခတ္ႀကီးတြင္ ႏွစ္မိုင္၊ သံုးမိုင္ကြာေ၀းေသာ ခရီးမ်ားကို ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ လမ္းေလွ်ာက္၍ ပညာဆည္းပူးၾကရေသာ ထိုေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားမွာ ဆက္သြယ္မႈဧရိယာျပင္ပ ေရာက္ေနၾကသူမ်ားပမာ။
မေကြး-နတ္ေမာက္ ကားလမ္းေပၚရွိ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတည္ရွိေသာ ၾကာကန္ေက်းရြာႏွင့္ ေညာင္ကန္ေက်းရြာမ်ားသို႔ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားမွ အစသံုးမိုင္ေက်ာ္ခန္႔ကြာေ၀းေသာ ေက်းရြာမ်ားကပင္ ေက်ာင္းလာတက္ၾကသူမ်ား ရွိသည္။ မင္းဘူးၿမိဳ႕ အထက (၂) သို႔ မင္းလွ-မင္းဘူး လမ္းဆံုအနီး ကြၽဲသိုးေျမႇာင္ေက်းရြာ အပါအ၀င္ မေကြး-မင္းလွ ကားလမ္းေပၚမွ ေက်းရြာမ်ားကပင္ လာေရာက္၍ ေက်ာင္းတက္ၾကရသည္။ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အထက (၂)၊ အထက (၃) ေက်ာင္းမ်ားမွာ ၿမိဳ႕အ၀င္အထြက္ ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ေက်းရြာမ်ားမွ ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ ေက်ာင္းတက္သူမ်ား ရွိၾကသည္။ ေက်းရြာအားလံုးနီးပါးတြင္ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား တည္ရွိၾကေသာ္လည္း အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ား မရိွေသးျခင္းက ထိုကဲ့သို႔ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ရသူမ်ား၏ သေႏၶတည္ရာအခ်က္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
"ရြာကေနေက်ာင္းကို ႏွစ္မိုင္ေလာက္လမ္းေလွ်ာက္ရတယ္။ မနက္ ၇ နာရီေလာက္ ထလာရတယ္။ ညေနေက်ာင္းဆင္းေတာ့ ညေန ၅ နာရီေက်ာ္ေလာက္ ျပန္ေရာက္ပါတယ္။ အခက္အခဲရွိတာကေတာ့ မုိးသိပ္ရြာတဲ့ေန႔၊ ေနျပင္းတဲ့ေန႔မ်ဳိးပဲ။ မုိးသိပ္မ်ားတဲ့ေန႔မ်ဳိးဆို ျပန္ဖို႔ေတာင္ခက္တယ္"။
ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အ.လ.က (၄) သို႔ နတ္ကန္ဦးရြာမွ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ခဲ့ရသူ ေမာင္ေ၀ဇင္ဦးက ေျပာျပခဲ့သည္။
မည္သည့္အရပ္ေဒသတြင္ သေႏၶတည္၍ မည္ကဲ့သို႔အ၀န္းအ၀ိုင္းတြင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ပါေစ ပညာဟူသည္ ျမတ္ေရႊအိုးဟူေသာစကားကို ရင္၀ယ္ပိုက္ကာ ပညာရွာၾကေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားက ဇြဲလံု႔လအျပည့္ပင္။ ထို႔အတူ ေတာင္သူယာလုပ္၍ ဘ၀ရပ္တည္ၾကရေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားအား မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ေက်ာင္းထားေပးေနေသာ မိဘမ်ား၏ ေစတနာမွာလည္း ေလးစားစဖြယ္။ နံနက္ ၉ နာရီ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္မီရန္ ႏွစ္မိုင္ေက်ာ္ခန္႔ေ၀းေသာခရီးကို ေျခလ်င္ေလွ်ာက္ရမည့္ သားသမီးမ်ား၏ နံနက္စာႏွင့္ ေန႔လယ္စာအတြက္ မိဘမ်ားက အေစာဆံုးထ၍ ျပင္ဆင္ေပးၾကရပါလိမ္႔မည္။ ယခုလို ေဆာင္းတြင္းအခ်ိန္ဆိုလွ်င္ ညေနေလးနာရီ ေက်ာင္းဆင္း၍ မိမိရပ္ရြာသို႔ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ား ျပန္ေရာက္ခ်ိန္မွာ ေနမင္းႀကီးလည္းကြယ္ေနခ်ိန္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ နံနက္အေစာႀကီးထ လမ္းေလွ်ာက္၍ ညေနေန၀င္ခ်ိန္မွ အိမ္ျပန္ေရာက္လာေလ့ရွိေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ား၏ စာက်က္ခ်ိန္ႏွင့္ နားေနခ်ိန္ဆိုသည္မ်ားမွာ လမိုက္ညထဲမွ ၾကယ္တာရာမ်ားပမာ ျဖစ္ေနလိမ့္မည္ပင္။
ထိုသို႔ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ပညာရွာမွီးၾကရေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေလးမ်ားက လမိုက္ညထဲမွ ၾကယ္တာရာမ်ားျဖစ္ပါသည္ ဆိုဦးေတာ့ တိမ္သလာကင္းစင္ခ်ိန္တြင္ လင္းလက္ႏိုင္ၾကပါလိမ့္ဦးမည္။ သူတို႔ကဲ့သို႔ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္၍ ပညာသင္လိုေသာ္လည္း အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းပညာကို ဆက္လက္သင္ယူရန္ မစြမ္းသာသည့္ ကေလးငယ္မ်ားကေတာ့ လမိုက္ညျဖစ္ေစ လျပည့္ညျဖစ္ေစ မလင္းလက္ႏိုင္ဘဲ ရွိေနၾကပါလိမ့္မည္။
ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္စုေက်ာ္ခန္႔က ေက်းရြာႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိသည့္ ၿမိဳ႕ေပၚရွိဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေနထိုင္၍ ေက်ာင္းတက္သူမ်ား အေတာ္မ်ားခဲ့ဖူးသည္။ ယခုႏွစ္ပိုင္းမ်ားတြင္ေတာ့ ၿမိဳ႕စြန္ရပ္ကြက္မ်ား၊ စာသင္ေက်ာင္းႏွင့္ နီးစပ္ရာေနရာမ်ားတြင္ ေဘာ္ဒါေဆာင္မ်ားရွိလာခဲ့ၿပီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစား ေနထိုင္၍ ပညာသင္ယူသူမ်ား အေတာ္နည္းပါးလာခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ႏွင့္ေ၀းလြန္းေသာ ေက်းရြာမ်ားမွ ပညာသင္ယူသူမ်ားသာ ထိုသို႔ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေနထုိင္ေလ့ရွိၾကၿပီး ၿမိဳ႕ႏွင့္အေတာ္အသင့္ေ၀းေသာ ေက်းရြာမ်ားမွ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကေတာ့ ေန႔စဥ္အသြားအျပန္ ေက်ာင္းတက္ေလ့ရွိၾကသည္။ ေျခလ်င္ေက်ာင္းတက္ရသူမ်ားကို ခရီးသြားကားႏွင့္ ဆိုင္ကယ္မ်ားက လမ္းၾကံဳတင္သြားေလ့ ရွိၾကသည္။
အခ်ဳိ႕ေက်းရြာမ်ားမွ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဘြဲ႔ရၿပီးသူအခ်ဳိ႕ကမူ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးမ်ား လမ္းေလွ်ာက္ရျခင္းမွ ကင္းေ၀းေစရန္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ အနီးတစ္၀ိုက္တြင္ ေနရာရွာ၍ ပညာဒါနျပဳ သင္ၾကားေပးေနၾကသည္လည္း ရွိပါသည္။ ေရနံေခ်ာင္း-ေခ်ာက္-ေက်ာက္ပန္းေတာင္း လမ္းဆံုေဂြးခ်ဳိေက်းရြာမွ မိတ္ေဆြကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ကေတာ့ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားရွိ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေငြေၾကးတစ္၀က္၊ ပရဟိတတစ္၀က္ျဖင့္ ေဘာ္ဒါဖြင့္ထားသည္။ သူႏွင့္သူ႔ဇနီးတို႔မွာ ေဂြးခ်ဳိေက်းရြာရွိ သူတို႔အိမ္၀ိုင္းထဲတြင္ ေက်ာင္းသားေဆာင္၊ ေက်ာင္းသူေဆာင္ခြဲ၍ ထန္းရြက္မိုးထရံကာအေဆာက္အအုံမ်ား ေဆာက္ထားၿပီး ေက်းရြာအေခၚ တင္းကုတ္ႀကီးတစ္ခုကို စာသင္ေဆာင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ နီးစပ္ရာေက်းရြာမ်ားမွ န၀မတန္းႏွင့္ တကၠသိုလ္၀င္တန္း ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအား ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္မွသာ လခသတ္မွတ္၍ ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္သူမ်ားအား သူတို႔ထမင္းသူတို႔စားေစၿပီး ပညာအခမဲ့ သင္ၾကားေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
သူကဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္ပိုင္း အစိုးရအလုပ္လည္း မလုပ္ခ်င္၊ စာသင္တာလည္း၀ါသနာပါ၍ သူ႔မိသားစုဘ၀ စားေလာက္႐ုံရလွ်င္ ကုသိုလ္လည္းရ ၀မ္းလည္း၀သေဘာမ်ဳိးျဖင့္ ထိုကဲ့သို႔ ေဘာ္ဒါေဆာင္ဖြင့္ခဲ့ျခင္းပင္။ အခ်ဳိ႕မိဘမ်ားကေတာ့ ေငြေၾကးမတတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဆန္၊ ဆီ၊ ေျပာင္း စသည့္ ရာသီေပၚသီးႏွံမ်ား လာေရာက္ေပးေလ့ရွိေၾကာင္း သူကရွင္းျပသည္။ ညေနေစာင္း၍ ေက်ာင္းဆင္းေသာအခါ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အျဖဴအစိမ္းကိုပင္ မလဲေသးဘဲ ထမင္းအိုးေလးမ်ားကိုယ္စီျဖင့္ ထမင္းခ်က္ၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။
ထမင္းကို ခ်က္ေပးလိုက္ၿပီးေရာဗ်ာ၊ သူတို႔မွာ ေက်ာင္းကျပန္ေရာက္ခါစ ရွိေသးတယ္ဟု သူ႔အားေျပာမိခဲ့သည္။ "သူတို႔အားလံုးကို ထမင္းစုခ်က္ေပးရတာ ဘာပင္ပန္းတာမွတ္လို႔ဗ်ာ။ အမ်ားစာကို အလွည့္က်နဲ႔ အခ်က္ခိုင္းလည္းရတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အိမ္ေတြကပို႔တဲ့ ဆန္ေတြက မတူဘူးေလဗ်ာ။ တခ်ဳိ႕ဆို ဆန္ေတာင္မဟုတ္ဘူး၊ ဆန္ကြဲကိုပဲ ပို႔ႏိုင္တဲ့မိဘေတြ ရွိတယ္။ ခင္ဗ်ားသိသာေအာင္ေျပာရရင္ ဆန္ကြဲကိုေတာင္ တစ္ပတ္တစ္ခါပို႔ႏိုင္တာ မဟုတ္ဘူး၊ သံုးရက္တစ္ခါ၊ ေလးရက္တစ္ခါ ပို႔ရသူေတြရွိၿပီး ဆန္ကြဲမွာမွ သံုးမ်ဳိးေလာက္ ရွိေသးတယ္" ဟု သူက ေျပာျပသည္။
ၿမိဳ႕ေပၚရွိေက်ာင္းမ်ားက ေက်ာင္းဆင္းၿပီ။ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးမ်ားသည္ သူတုိ႔ေက်းရြာေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ေက်ာင္းေတာ္ဆီ လာခဲ့ၾကသည္။ ယခုေတာ့ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ပင္ ေနအိမ္ေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ ပင္ပန္းမႈသည္ သူတို႔၏ေျခလွမ္းေလးမ်ားကို ယိုင္နဲ႔ေစတာလည္း ရွိေကာင္းရွိမည္ သို႔ေသာ္ေျခလွမ္းမ်ား ေရွ႕ဆက္ေနဆဲ။ ေရွ႕တြင္ေတာ့ သူတုိ႔၏အနာဂတ္ အိပ္မက္ရွိေနေလသည္။ |
ထိုေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေလးမ်ားအား ငယ္စဥ္က သတင္းစာပို႔ရင္း ပညာကိုေလ့လာသင္ယူခဲ့ရေသာ ေသာမတ္စ္အက္ဒီဆင္မွာ လွ်ပ္စစ္မီးသီးကို တီထြင္ႏိုင္သူ ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနထုိင္ရာေက်းရြာမွ ေျခာက္မိုင္ေက်ာ္ကြာေ၀းေသာ ခရီးကိုေျခလ်င္ေလွ်ာက္၍ ပညာဆည္းပူးခဲ့ရၿပီး ညပိုင္းစာဖတ္သည့္အခါ ထင္းမီးဖိုအလင္းေရာင္ျဖင့္ ဖတ္ခဲ့ရေသာ္လည္း ေအဘရာဟင္လင္ကြန္းမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ ၁၆ ေယာက္ေျမာက္ သမၼတႀကီးျဖစ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ဒူးေအာက္ပိုင္းမွစ၍ ကာဗြန္ဖိုင္ဘာေျခတုႏွစ္ေခ်ာင္း တပ္ထားရေသာ္လည္း ေအာ္စကာပစ္တိုးရီးယက္စ္ဆိုသူမွာ ၿပိဳင္ျမင္းတစ္ေကာင္ႏွင့္ အေျပးၿပိဳင္ရာတြင္ အႏိုင္ရရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္းမ်ားကို ေျပာျပအားေပးခ်င္ေနခဲ့မိပါသည္။
"ကြၽန္ေတာ္နဲ႔အတူ ေက်ာင္းတက္ခဲ့တဲ့ သူငယ္ခ်င္းတခ်ဳိ႕ အထက္တန္းကုိမတက္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ ေတာင္သူဘ၀နဲ႔ ကြၽန္ေတာ့္ကို ႀကိဳးစားပညာသင္ေပးခဲ့တဲ့ မိဘေတြကို ပညာနဲ႔ေက်းဇူးဆပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနပါတယ္"။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ ေဆာင္းေနျခည္ေအာက္တြင္ ေရနံေခ်ာင္း အ.ထ.က (၂) မွ ေမာင္ေ၀ဇင္ဦးက ေျပာျပေနသည္။
ၿမိဳ႕ေပၚရွိေက်ာင္းမ်ားက ေက်ာင္းဆင္းၿပီ။ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေလးမ်ားသည္ သူတုိ႔ေက်းရြာေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ သူတုိ႔သည္ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ ေက်ာင္းေတာ္ဆီလာခဲ့ၾကသည္။ ယခုေတာ့ ေျခလ်င္ခရီးျဖင့္ပင္ ေနအိမ္ေလးမ်ားဆီ ျပန္ေနၾကသည္။ ပင္ပန္းမႈသည္ သူတို႔၏ေျခလွမ္းေလးမ်ားကို ယိုင္နဲ႔ေစတာလည္း ရွိေကာင္းရွိမည္။ သို႔ေသာ္ ေျခလွမ္းမ်ား ေရွ႕ဆက္ေနဆဲ။ ေရွ႕တြင္ေတာ့ သူတုိ႔၏အနာဂတ္ အိပ္မက္ရွိေနေလသည္။
No comments:
Post a Comment